Seguint la pista de la Covid-19 a dins i fora de les aules

Actualitat
L’Antoni Pous de Manlleu és un centre Sentinella

Aquest dilluns, a 2/4 de 10 del matí, puntual, entrava per la porta de l’institut Antoni Pous de Manlleu Maria Subirana, tècnica ambiental del Barcelona Institute for Global Health. Carregada de capses fins a dalt, i després de resseguir un passadís llarg, entrava amb decisió dins la classe de 4t C d’ESO.

Més d’una vintena d’alumnes i silenci sepulcral. De fet, des dels que seuen a l’última fila fins als que ho fan a tocar de la pissarra –digital– saben de què els vindran a parlar avui. El calendari diu que han d’encetar el segon bloc del projecte Sentinella, del qual l’Antoni Pous en forma part juntament amb set centres pioners de Catalunya. Es tracta de rastrejar el pas del coronavirus per l’institut durant dos cursos escolars juntament amb el Departament de Salut, el d’Educació i investigadors de la Vall d’Hebron, IrsiCaixa, l’IsGlobal i el CEEISCAT.

Una manera de seguir la pista de la Covid-19 és mesurar diàriament el CO2 que hi ha a la classe. Per això, Subirana els ha portat avui dins l’aula un aparell amb sensors que ho permet i que “ha de ser un alumne més, així que ja li podem buscar una taula”. Els explica que serveix per detectar indirectament la càrrega vírica que hi pot haver a l’aula –els famosos aerosols– i també la temperatura i la humitat relativa.

Automàticament, corredisses per buscar-hi un lloc, on no faci nosa i que tampoc estigui a tocar de la finestra. Els alumnes seran els encarregats durant aquesta setmana d’apuntar les dades i comprovar que l’aparell funciona correctament, i així convertir-se en co-investigadors del projecte.

Així ho veuen l’Erola i la Júlia, de 4t C. “Està bé participar en projectes com aquests perquè ens sentim més segures” i afegeixen que “és una manera de contribuir en la sanitat”. De fet, segons explica la directora del centre, Sonia Higueruelo, “participar-hi ens ha suposat un sobreesforç important però ho hem vist com una oportunitat de detecció precoç i una qüestió de responsabilitat social”.

Fins ara l’institut havia començat la primera part del projecte, que consistia a fer PCR i tests d’antígens als alumnes i personal del centre. Ara recolliran dades ambientals i els investigadors les analitzaran. En un tercer bloc s’estudiaran mesures per millorar la prevenció i es presentaran en un congrés divulgatiu. Finalment, es farà un estudi de transmissibilitat de quinze possibles casos positius dels centres. Tot plegat, per entendre com circula el virus per l’institut.

 

Font: El 9 Nou

Menú