Quatre preguntes que Escoles Sentinella ha respost

Actualitat

Un dels principals objectius del projecte Escoles Sentinella sempre ha estat respondre preguntes i compartir els resultats amb la comunitat científica per generar evidències que permetin millorar les estratègies de prevenció i control del SARS-CoV-2 i altres malalties infeccioses en l’àmbit escolar. Després de l’anàlisi de dades i la redacció de diversos articles sobre aquestes qüestions, us presentem algunes respostes clau que hem trobat en la nostra recerca. Aquests, doncs, són alguns dels exemples de les publicacions científiques aconseguides gràcies a la col·laboració de la Xarxa d’Escoles Sentinella

 

1. Quants/es estudiants, docents i no docents de les escoles es van infectar pel virus SARS-CoV-2 a finals del curs escolar 2020-2021?

 

Per contestar aquesta pregunta, vam calcular quantes persones es van exposar i quantes s’infectaren amb el virus a cada una de les Escoles Sentinella. Segons les dades recollides, a finals de l’any 2021, el 19% i el 43% de professors i treballadors havien desenvolupat anticossos per al SARS-CoV-2, ja fos per contacte amb el virus o la vacuna. No obstant, gràcies a l’efectivitat de les mesures sanitàries implementades a les escoles, el percentatge d’infeccions no superava l’1% del personal docent, no docent i estudiants a finals del curs 2020-2021, una xifra força baixa malgrat l’adversitat del context.

 

2.Quins són els factors que faciliten la transmissió del SARS-CoV-2?

 

Investigant l’associació entre les característiques d’estudiants, personal docent i no docent en relació amb el contagi per SARS-Cov-2, hem pogut distingir alguns dels principals factors que propicien la transmissió del virus. Aquests són el limitat coneixement sobre el tema, la inestabilitat laboral provocada per la pandèmia, una baixa percepció de risc i l’empitjorament de la situació socioeconòmica de la família, el qual mostra una correlació entre el nivell econòmic i la capacitat de prevenció del contagi.

 

3.Per què hi ha adolescents i famílies que rebutgen la vacuna contra la COVID-19?

 

Després d’analitzar els factors relacionats amb el rebuig de la vacuna de la COVID-19, vam poder determinar que els perfils menys propensos a vacunar-se eren famílies amb algun dels membres desocupats laboralment, amb fills/es petits, amb almenys un dels progenitors nascuts fora d’Espanya o amb una mala percepció de salut pròpia, així com estudiants amb baixa percepció de risc. Què és, doncs, el que els motiva a prendre aquesta decisió? La influència de la família i dels professionals de la salut són elements essencials per a l’acceptabilitat de la vacuna. No obstant, es dona l’excepció de les persones que usen teràpies alternatives (p.ex. homeopatia), els quals rebutgen el vaccí més accentuadament que la resta.

 

4.Per quins motius de salut l’alumnat falta a l’escola?

 

A partir d’un estudi pilot de vigilància, s’han pogut identificar els principals símptomes associats amb l’absència entre els nens i nenes de les escoles de primària participants al projecte, existint una notable relació entre els símptomes respiratoris i la inassistència a l’escola. Els resultats d’aquesta investigació es podrien aplicar per detectar amb antelació els símptomes i implementar mesures de control, amb la voluntat d’anticipar-se a brots de malalties infeccioses, disminuint així la pèrdua de classes per part de l’alumnat.

 

Properament es podrà consultar al web el llistat de publicacions sorgides del projecte d’Escoles Sentinella, perquè pugueu aprofundir en els resultats de la investigació.

Subscriu-te i no et perdis cap novetat del projecte!

Quatre preguntes que Escoles Sentinella ha respost

Actualidad

Un dels principals objectius del projecte Escoles Sentinella sempre ha estat respondre preguntes i compartir els resultats amb la comunitat científica per generar evidències que permetin millorar les estratègies de prevenció i control del SARS-CoV-2 i altres malalties infeccioses en l’àmbit escolar. Després de l’anàlisi de dades i la redacció de diversos articles sobre aquestes qüestions, us presentem algunes respostes clau que hem trobat en la nostra recerca. Aquests, doncs, són alguns dels exemples de les publicacions científiques aconseguides gràcies a la col·laboració de la Xarxa d’Escoles Sentinella

 

1. Quants/es estudiants, docents i no docents de les escoles es van infectar pel virus SARS-CoV-2 a finals del curs escolar 2020-2021?

 

Per contestar aquesta pregunta, vam calcular quantes persones es van exposar i quantes s’infectaren amb el virus a cada una de les Escoles Sentinella. Segons les dades recollides, a finals de l’any 2021, el 19% i el 43% de professors i treballadors havien desenvolupat anticossos per al SARS-CoV-2, ja fos per contacte amb el virus o la vacuna. No obstant, gràcies a l’efectivitat de les mesures sanitàries implementades a les escoles, el percentatge d’infeccions no superava l’1% del personal docent, no docent i estudiants a finals del curs 2020-2021, una xifra força baixa malgrat l’adversitat del context.

 

2.Quins són els factors que faciliten la transmissió del SARS-CoV-2?

 

Investigant l’associació entre les característiques d’estudiants, personal docent i no docent en relació amb el contagi per SARS-Cov-2, hem pogut distingir alguns dels principals factors que propicien la transmissió del virus. Aquests són el limitat coneixement sobre el tema, la inestabilitat laboral provocada per la pandèmia, una baixa percepció de risc i l’empitjorament de la situació socioeconòmica de la família, el qual mostra una correlació entre el nivell econòmic i la capacitat de prevenció del contagi.

 

3.Per què hi ha adolescents i famílies que rebutgen la vacuna contra la COVID-19?

 

Després d’analitzar els factors relacionats amb el rebuig de la vacuna de la COVID-19, vam poder determinar que els perfils menys propensos a vacunar-se eren famílies amb algun dels membres desocupats laboralment, amb fills/es petits, amb almenys un dels progenitors nascuts fora d’Espanya o amb una mala percepció de salut pròpia, així com estudiants amb baixa percepció de risc. Què és, doncs, el que els motiva a prendre aquesta decisió? La influència de la família i dels professionals de la salut són elements essencials per a l’acceptabilitat de la vacuna. No obstant, es dona l’excepció de les persones que usen teràpies alternatives (p.ex. homeopatia), els quals rebutgen el vaccí més accentuadament que la resta.

 

4.Per quins motius de salut l’alumnat falta a l’escola?

 

A partir d’un estudi pilot de vigilància, s’han pogut identificar els principals símptomes associats amb l’absència entre els nens i nenes de les escoles de primària participants al projecte, existint una notable relació entre els símptomes respiratoris i la inassistència a l’escola. Els resultats d’aquesta investigació es podrien aplicar per detectar amb antelació els símptomes i implementar mesures de control, amb la voluntat d’anticipar-se a brots de malalties infeccioses, disminuint així la pèrdua de classes per part de l’alumnat.

 

Properament es podrà consultar al web el llistat de publicacions sorgides del projecte d’Escoles Sentinella, perquè pugueu aprofundir en els resultats de la investigació.

Subscriu-te i no et perdis cap novetat del projecte!

Menu