Més de 350 alumnes i docents participen en el II Congrés Escoles Sentinella

Actualitat

El congrés va comptar amb la participació de més de 350 membres de la comunitat educativa que participa en el projecte, la gran majoria dels quals van poder assistir-hi presencialment a l’auditori de CosmoCaixa 

Més 350 alumnes i docents de 23 escoles de tota Catalunya participen en el II Congrés Escoles Sentinella: Recerca en salut amb i per a la comunitat educativa a l’auditori del Cosmocaixa (Barcelona), emmarcat dins del projecte Escoles Sentinella on hi prenen part gairebé 6.000 membres de la comunitat educativa. La jornada va ser inaugurada per la Dra. Carmen Cabezas, Secretària de Salut Pública, i la Sra. Núria Mora, Secretària de Transformació Educativa, en representació del Departament de Salut i del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya que són les institucions que impulsen el projecte. 

 

 

L’alumnat pren el protagonisme del Congrés 

L’Institut Olivar Gran presenta les activitats de Salut Mental implementades a les seves aules

En primer lloc es van fer les presentacions orals d’algunes activitats de promoció de la salut mental que s’implementen en els centres educatius per part de l’alumat que durant aquest segon curs del projecte ha participat en la Recerca Participativa. Des de l’Institut Olivar Gran (Figueres), un grup de 1r de Batxillerat va presentar una sèrie d’Activitats de cohesió de grup i el Taller de gestió dels nervis i la frustració, que els va anar molt bé de cara a gestionar els exàmens de finals de curs. Després,  un grup de 3r de Primària de l’Escola Mercè Rodoreda (Barcelona) va presentar l’activitat Emociòmetre on cada dia indicaven les emocions que sentien fent servir una sèrie de boletes de colors. Acte seguit, un grup de 4t de Primària del mateix centre ens va explicar que feien Mindfulness i, finalment, l’alumnat de 2n d’ESO de l’Institut Torre Vicens de Lleida va fer una sessió guiada de Mindfulness de cinc minuts per centrar-nos en el moment actual i les sensacions del cos dirigida a tot l’auditor

 

Després d’una petita pausa es va procedir a la lectura per part de l’alumnat de les recomanacions elaborades des de la comunitat educativa. Fruit de les activitats de recerca implementades a les aules, l’alumnat, el professorat i les famílies van fer una sèrie de recomanacions per a la millora de la promoció de la salut mental a les aules de Catalunya.Aquestes propostes van ser recollides pel Living Lab de Salut d’IrsiCaixa, en el marc del projecte europeu CONNECT. Algunes de les intervencions van ser al mateix escenari del CosmoCaixa mentre que d’altres es van fer via online.

Lectura de les 29 recomanacions elaborades amb i per a la comunitat educativa online i presencialment.

 

 

Diàleg amb Lluís Lalucat Jó

La presentació i lectura d’aquestes 29 recomanacions van estar llegides per l’Institut Torre Vicens (Lleida), l’Escola Madrenc (Vilablareix), el Col·legi Lestonnac (Barcelona), l’Institut Josefina Castellví (Viladecans), l’Escola Joaquim Ruyra (L’Hospitalet del Llobregat), l’Institut Antoni Pous i Argila (Manlleu), l’Institut Olivar Gran (Figueres) i l’Institut Manuel Vázquez Montalbán (Sant Adrià dels Besòs). Seguidament, es va convidar a l’escenari a en Lluís Lalucat Jó, director del Grup CHM Salut Mental, amb qui es va crear un diàleg al voltant de les recomanacions i a qui el propi alumnat va poder dirigir unes preguntes sobre com millorar la promoció de la salut mental.  

 

El docent Óscar González del Col·legi Lestonnac

Per últim, durant la cloenda, l’Óscar González i la Cristina López, dos docents de del Col·legi Lestonnac i de l’Escola Mercè Rodoreda respectivament, van compartir la seva visió de com pot ajudar la recerca a millorar l’educació en ciències i resoldre un problema tan rellevant com la promoció de la salut mental. Per finalitzar, un grup de P5 de l’Escola Mercè Rodoreda va pujar a l’escenari per recitar un text que ells mateixos havien creat amb recomanacions per, simplement, ser més feliços.

La docent Cristina López de l’Escola Mercè Rodoreda

 

 

Intervencions per part de l’equip d’Escoles Sentinella 

Andreu Colom (CEEISCAT) presentant els resultats sobre la recollida de mostres biològiques.

A més a més de donar veu a l’alumnat participant del projecte, el nostre equip investigador també va tenir el seu protagonisme per presentar els resultats d’aquest segon curs del projecte. L’equip del CEEISCAT, com a grup de recerca de l’IGTP, coordina el projecte Escoles Sentinella i va presentar les dades més recents, del mes de maig de 2022, que indiquen que el percentatge d’anticossos entre el personal dels centres i entre l’alumnat d’ESO, Batxillerat i Cicles formatius ha passat d’estar entre el 14%-22% fins estar per sobre del 97% en totes aquests grups. L’increment d’anticossos en l’alumnat d’Infantil i Primària també mostra un increment notable arribant fins al 46% i 75%, respectivament, però no arriba a uns nivells tan elevats a causa d’un menor percentatge d’alumnes vacunats en aquestes etapes educatives. 

 

Per altra banda, l’equip de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) va presentar el resultats sobre l’avaluació ambiental de les aules. En aquestes intervencions s’ha estudiat el nivell de diòxid de carboni a les aules, un indicador de la qualitat de l’aire i la potencialitat de contagi. Només el 21% de les aules estudiades superen els 700 ppm (part per milió) de diòxid de carboni recomanats per disminuir la transmissibilitat de la infecció per SARS-CoV-2 a les aules. 

Maria Subirana (ISGlobal) presentant els resultats sobre ventilació a les aules.

 

Toni Soriano (Vall d’Hebron) presentant els resultats de l’estudi pilot Ventila’t i Queda’t.

Pel que fa a l’Hospital Universitari Vall d’Hebron va presentar l’estudi sobre si existeix alguna relació entre l’absència d’alumnat i els nivells de diòxid de carboni a les aules. L’estudi ha comptat amb la participació de 127 alumnes de diferents aules seleccionades en funció dels seus nivells de CO2. S’han registrat 31 casos que han estat contactats telefònicament i en els quals s’ha pogut constatar que el 10% d’aquests corresponien a un diagnòstic per COVID-19, mentre que la resta de casos han estat infeccions de les vies respiratòries altes, bronquitis, gastroenteritis o febre, entre d’altres. 

 

Per últim, des del Living Lab de Salut d’IrsiCaixa es va presentar com s’ha dut a terme la recerca participativa en la qual han participat un total de 17 centres, més de 40 docents i de 1.600 alumnes i les seves famílies. Les 29 recomanacions han estat agrupades en 5 eixos: salut mental i social, participació de la comunitat educativa i altres actors, comunicació i educació, desigualtats socials, diversitat cultural i bretxa digital i adaptació d’infraestructures. Aquests resultats confirmen la necessitat un model d’intervenció integral per millorar la promoció de la salut mental als centres educatius.

Laia Vives (LivingLab d’IrsiCaixa) presentant els resultats de la Recerca Participativa.

Gràcies a tothom per la seva participació!

L’equip d’Escoles Sentinella al complet.

 

Menú