L’Oscar González ens explica la seva experiència en el pilot CONNECT sobre prevenció de Covid-19 a les Escoles Sentinella

Actualitat

L’Oscar González és professor de ciències secundàries al Col·legi Lestonnac (Barcelona), que va participar en el projecte Escoles Sentinella realitzat recentment a Catalunya, facilitat per The Living Lab for Health a IrsiCaixa, en el marc del projecte CONNECT.

Objectiu del projecte:

L’objectiu del projecte era abordar la prevenció del Covid-19 en l’àmbit escolar mitjançant el seguiment i l’avaluació de la infecció per SARS-CoV-2 a les escoles i elaborar recomanacions per millorar les polítiques de prevenció i control. Per tal de millorar el compromís dels participants, el pilot va tenir un enfocament tan innovador d’implicar la comunitat educativa com a investigadors en el projecte de recerca “Escoles Sentinella” liderat per la Generalitat de Catalunya.

En què va consistir?

Aquest pilot de CONNECT va consistir en un enfocament de recerca interdisciplinari i participatiu amb una perspectiva sistèmica i va comptar amb la participació de 44 professors, 533 estudiants i les seves famílies de 6 escoles de primària i secundària. Juntament amb el suport dels científics, els participants van presentar 58 recomanacions que cobreixen les diferents àrees del sistema, més enllà de les del sistema de salut. Els estudiants van presentar les recomanacions per millorar la prevenció del COVID-19 a l’aula al Congrés “Escoles Sentinella” del 3 de juny de 2021.

Aquest és el testimoni de l’Oscar González sobre la seva experiència durant el pilot. Segons l’Oscar, involucrar-se en activitats com la investigació participativa ens dóna l’oportunitat de mantenir un debat amb els estudiants mitjançant informació real i verificada.

En particular, pel que fa al tema tractat al programa pilot de CONNECT a Catalunya “la prevenció de Covid-19 a l’àmbit escolar”, l’Oscar González destaca l’impacte que la quantitat de notícies falses sobre vacunació, proves de detecció de Covid-19, està tenint en els estudiants , que reben informació que prové de diferents fonts i, moltes vegades, aquesta informació no és correcta.

Tenir l’oportunitat de discutir amb els estudiants, amb el suport de científics implicats en casos reals i mostrar dades provinents de proves i enquestes realitzades pels mateixos estudiants, els permet comprendre millor el que intentem explicar. Dóna una sensació de veracitat i permet als estudiants contribuir a difondre informació veraç i donar recomanacions per millorar els reptes de la societat, que és un dels objectius de l’educació.

Des d’aquest punt de vista, involucrar-se en la investigació participativa acosta la ciència als estudiants. Per exemple, com a professor de ciències, el Sr. González també imparteix assignatures relacionades amb el medi ambient i s’ha incorporat a altres projectes de ciència participativa en el passat, com ara Bibliolab. Aquest projecte va permetre a les escoles disposar de sensors per recopilar i analitzar dades, de manera que els estudiants s’acostessin a la ciència. No només van poder contribuir directament a la investigació, sinó també implicar a les seves famílies i persones de la seva comunitat.

Segons l’opinió de l’Oscar González, aquest enfocament participatiu és molt interessant perquè contribueix a desenvolupar un projecte científic que no és realitzat exclusivament per científics, sinó també per la comunitat educativa.

Coneix més sobre el senyor Oscar González:

Oscar González és professor de ciències secundàries al Col·legi Lestonnac (Barcelona). És doctor en Ciències Ambientals per la Universitat Autònoma de Barcelona i durant aquest temps ha treballat a l’Institut de Ciències de la Terra “J. Almera ”pertanyent al Consell Superior d’Investigacions Espanyoles (CSIC). Li interessa molt fer arribar la ciència als estudiants i motivar-los perquè l’utilitzin. A més de treballar a l’escola, també ha treballat com a professor associat al Departament d’Enginyeria Química de la UPC (Universitat Politècnica de Catalunya) durant 3 anys i col·labora com a director de tesi de màster al màster de professors de secundària de la UNIR (Universitat Internacional de la Rioja) durant els darrers 2 anys.

 

Font: Testimoni d’Oscar Gonzalez a la web del projecte CONNECT

Menú