Els centres educatius que formen part de la xarxa Escoles Sentinella han començat a implementar projectes de recerca participativa a les aules que faciliten que l’alumnat esdevingui un agent proactiu en la promoció de la seva pròpia salut treballant en xarxa. Fins al moment, s’han realitzat 5 tallers de formació inicial en els quals han participat 46 docents que ja han començat a treballar amb el seu alumnat per identificar les seves necessitats i dissenyar el seu propi pla d’acció personalitzat. Durant el mes de gener, es duran a terme més tallers de capacitació per als docents (17 i 18 de gener).
Per a aquells docents que no es van poder inscriure a principis de curs a la web del Departament d’Educació per al reconeixement de 30 h de formació, tenim el plaer d’informar-vos que s’obrirà un nou període d’inscripció (entre el 7 i el 15 de gener).
Actualment, els centres educatius disposen de materials educatius per implementar la recerca participativa a les aules sobre dos temes: la promoció de la salut mental i la prevenció de malalties infeccioses per via aèria. Com a novetat, aquest curs disposareu d’un repositori d’activitats a la pàgina web de la Xarxa Escoles Sentinella, que facilitarà que l’alumnat pugui cercar activitats que responguin a les seves necessitats i s’anirà ampliant de manera àgil amb nous recursos. Si en voleu proposar estarem encantades de comptar amb les vostres aportacions!
Disseny i avaluació de la recerca participativa
La cocreació dels materials educatius es va coordinar des del Living Lab de Salut d’IrsiCaixa i hi van participar professionals d’entitats especialitzades, així com estudiants, famílies, docents i altres professionals de l’entorn dels centres educatius, que hi van contribuir a través de la recerca participativa realitzada durant els cursos 20-21 i 21-22, en el marc del projecte europeu CONNECT i la xarxa Escoles Sentinella. El curs passat es va avaluar la usabilitat i factibilitat de la recerca participativa amb la participació de 13 centres educatius, 38 docents i 961 alumnes i les seves famílies i, amb els resultats obtinguts, s’han portat a cap millores a les guies educatives. Aquest curs 23-24, s’avaluarà l’efectivitat per analitzar si es perceben millores en els dos temes de promoció de la salut.