Durant el curs 2023-2024, 16 classes de cinc escoles sentinella van participar en una estratègia pilot per al seguiment de símptomes. Amb aquesta finalitat, vam oferir una eina digital, desenvolupada en programari lliure, que permetia a l’alumnat informar sobre els seu estat general de salut (bo, normal, dolent) i sobre l’aparició de diferents símptomes mostrats a través d’imatges (per exemple, mal de panxa, mal de coll, tos o esternuts).
L’alumnat podia accedir a aquest espai virtual durant les classes a través d’una tauleta o ordinadors, en funció de l’elecció dels centres educatius. Les dades comunicades pels mateixos alumnes s’enregistraven diàriament i s’integraven en un tauler que conforma la sala de situació de salut escolar. En aquesta plataforma virtual, on apareixen gràficament diferents símptomes en temps real, és possible fer un seguiment dels esdeveniments de salut relacionats amb símptomes respiratoris i gastrointestinals entre els alumnes. En aquesta sala de situació, també s’han incorporat altres bases de dades que permeten fer un seguiment de la incidència comunitària de malalties infeccioses o variables climàtiques que poden contribuir a explicar l’aparició de símptomes reportats pels participants.
Aquesta sala de situació permet exemplificar la viabilitat, potencial i els possibles usos de l’enregistrament anònim de dades de salut en el context de la salut escolar i la població sentinella en edat escolar. A més, a mesura que les dades s’incloguin al tauler, l’anàlisi de dades serà cada cop més precisa, augmentant el poder predictiu d’aquesta estratègia i reforçant el sistema de resposta a emergències de salut pública.