26 escoles i instituts, coinvestigadors de la Covid durant dos cursos

Actualitat

El projecte ha començat, de moment, en 7 escoles i instituts, on es faran tests periòdics de Covid i un estudi detallat de les condicions del centre i les mesures sanitàries, amb la implicació de tota la comunitat educativa

Vint-i-sis centres educatius de diferents perfils participaran, al llarg de dos cursos, en un estudi exhaustiu per fer seguiment de la pandèmia en l’àmbit escolar. Es tracta del projecte Escoles Sentinella, que arrenca amb cinc mesos de retard amb, de moment, 7 escoles i instituts.

Es tracta de fer una radiografia detallada per detectar on es poden introduir millores de cara a prevenir encara més les infeccions i afinar les recomanacions. Darrere del projecte, impulsat per Salut i Educació, hi ha organismes com l’Institut de Recerca Germans Trias i Pujol, el Vall d’Hebron i l’institut ISGlobal.

Educació ha seleccionat els centres segons els criteris establerts per Salut. Es tracta que siguin una mostra representativa de la diversitat que hi ha a Catalunya. Per tant, hi ha tant centres públics com concertats, de grans ciutats i zones rurals, i de diferents complexitats.

El projecte, segons explica Josep Gonzàlez-Cambray, director general de Centres Públics, “es fa amb l’escola i des de l’escola i el que pretén és situar alumnat, professorat i famílies com a coinvestigadors”.

Escoles Sentinella pivota sobre quatre grans eixos:

El primer és el monitoratge de la infecció als centres educatius, amb la recollida de mostres biològiques de l’alumnat i el personal de l’escola. Es tracta d’una PCR per frotis nasal, i una punxada per fer un test d’anticossos, que es faran dos cops al llarg del curs.

A partir de l’abril, a més, es faran, cada 15 dies, testos d’antígens i PCR en saliva als estudiants majors de 12 anys i al personal dels centres. Jordi Casabona, director del CEEISCAT i investigador principal projecte Escoles Sentinella, assegura que l’objectiu és “veure fins a quin punt són intervencions cost efectives i són acceptables”.

També es fan enquestes per saber els coneixements, actituds i conductes que es tenen en relació amb la Covid-19.

L’equip del doctor Jordi Casabona, director del CEEISCAT (Centre d’estudis epidemiològics sobre les infeccions de transmissió sexual i SIDA de Catalunya) i coordinador del projecte de les escoles sentinella, és l’encarregat de desplaçar-se als centres per recollir les mostres.

El segon eix té a veure amb les condicions estructurals i ambientals dels centres. Un equip ambiental –encapçalat pel cap del programa de Salut Infantil d’ISGlobal, Jordi Sunyer– visita els centres per avaluar com es fa la ventilació amb la participació dels mateixos alumnes. Durant una setmana se’ls instal·la un sensor a l’aula perquè siguin els mateixos alumnes els que, cada 10 minuts, registrin els nivells de Co2, temperatura i humitat.

També mesuren les aules, les zones comunes i d’esbarjo.

El tercer eix és l’estudi de brots. Quan se’n detecti algun, les dades les avaluarà l’equip liderat pel cap de la unitat de malalties infeccioses de pediatria de la Vall d’Hebron Pere Soler. Es vol “esbrinar per què el concepte de superdisseminadors –alumnes que contagien un nombre important de companys– es produeix en alguns punts”, assegura Soler. “El que farem és avaluar les característiques del nen, de la seva família, l’estudi de la classe, la ventilació… ajuntarem tota aquesta informació per poder dir: quan es produeix aquesta situació és per aquest motiu.”

L’objectiu és que les conclusions permetin “minimitzar això perquè no torni a passar”, conclou Soler.

I finalment, l’últim eix és la recerca participativa, un projecte en què alumnes, famílies i professionals dels centres no seran només l’objecte de la recerca, sinó que hi participaran activament.

Amb la coordinació d’Irsi Caixa (Institut de Recerca de la SIDA) es tindran en compte les seves aportacions a l’hora d’elaborar noves recomanacions o canvis en els protocols.

 

Font: ccma.cat

Subscriu-te i no et perdis cap novetat del projecte!

Menu